Iseteenindus

BLOGI: 4 nutikat näpunäidet – kuidas valida elektrimüüjat?

29.08.2018

Elektrituru avanemisest on möödas juba üle viie aasta ning energiamüüjate arv turul on aastatega järjest kasvanud. Turul on pilt kirju, mistõttu pole ka erinevate müüjate pakkumiste kõrvutamine teab mis lihtne. Kui oled kolimas või oma kehtivat lepingut üle vaatamas, aitavad järgnevad neli näpunäidet teha targema ja kaalutletuma valiku.

Näpunäide 1: usaldage enim otse teile tehtud pakkumisi

Alates elektrituru avanemisest ei ole Eestis enam ühesugust elektri hinda igale kliendile – erineva tarbimisega klientidel on erinevad hinnad. Müüjate hinnapakkumist mõjutab näiteks see, kas kasutad elektrit peamiselt päeval või öösel ning kui suur on sinu kogutarbimine. Just seetõttu ei saa teha üldistusi, et üks müüja on kallim või odavam absoluutselt iga kliendi jaoks. Samal põhjusel ei maksa elektrimüüjat valida üksnes sõprade kogemuste, leheartiklite ega hinnaportaalide põhjal. Kui soovid osta avatud turul elektrit targalt, tuleb hinnapakkumised igalt müüjalt siiski ise võtta ning selle info põhjal oma otsus kujundada.

Näpunäide 2: elektrikulu arvutage aastase tarbimiskoguse põhjal

Kahtlemata on iga kliendi jaoks oluline jõuda selgusele, kui palju hakkaks ta ühe või teise pakkumise puhul uuest aastast elektrienergia eest maksma. Aastase elektrikulu arvutamiseks ei piisa aga ainult möödunud kuu elektriarvest. Eestis on neli aastaaega, mille tõttu võib kodune elektritarbimine kuude lõikes erineda mitmeid kümneid kordi. Ühe kuu põhjal tehtud üldistus võib anda väga moonutatud tulemuse. Seepärast soovitame elektrikulu arvutamisel lähtuda alati oma aastasest elektritarbimisest ja selle põhjal arvestatud keskmisest kuutarbimisest. Eesti Energia kliendid saavad oma tarbimisandmetega mugavalt tutvuda meie e-teeninduses või mobiiliäpis.

Näpunäide 3: võrrelge vaid võrreldavat

Üldlevinud tõde on, et hinnapakkumisi kõrvutades ei tasu võrrelda õunu apelsinidega. Kui võrdled erinevate müüjate pakkumisi, veendu, et ka lepinguperiood on pakkumistel sama. Enamasti on pikemas perioodis elektrihind veidi soodsam, mistõttu tuleks võrrelda 12 kuud 12 kuuga ning 36 kuud 36 kuuga.

Lisaks ei ole mõistlik kõrvutada näiteks fikseeritud hinnaga pakettide ja börsihinnal põhineva pakettide prognoositavaid maksumusi. Kui fikseeritud paketi puhul teab klient juba täna, palju maksab elektrienergia kWh talle kogu lepinguperioodi, näiteks kolme aasta vältel, siis börsipaketi puhul on elektrihind muutlik ning ükski prognoos seda ette ennustada ei oska. Seetõttu ei soovita me klientidel võtta tõsiselt võrdlusi, kus börsipakettide maksumuse näitlikustamiseks kasutatakse tänavusi või möödunud aasta keskmisi börsihindu.

Näpunäide 4: ära unusta lisaväärtusi

Elektrimüüjad võivad oma pakkumistes erineda ka muus kui elektrihinnas. Näiteks pakub Eesti Energia kõigile oma klientidele ka tarbimise jälgimiseks mõeldud mobiilirakendust, võrguteenusega ühiselt esitatavat arvet, Võrdse paketi klientidele tasuta elektriseadmete ja -rikke kindlustust ning võimalust tellida vajadusel professionaalset elektrikut. Kui elektrimüüjate tehtud pakkumised on elektrihinna mõttes suhteliselt võrdsed, tulebki kaaluda, milline lisaväärtus lihtsustab argipäeva ning aitab kokku hoida väärtuslikku aega.