Iseteenindus

Janar Areng: võrguteenuse juhtimine on suur vastutus

01.06.2022

Janar Areng on Enefit Connectis võrguteenuse juhtijana töötanud üle kahe aasta. Ei saa öelda, et tema huvi energeetika vastu tuleks lapsepõlvest, pigem on tegu juhusliku kokkusattumusega. Nüüd on aga nii, et Janaril on kohe-kohe taskus TalTechi elektroenergeetika eriala magistridiplom. Oma töö erinevatest tahkudest räägib ta kohe ise ning kutsub endale ühtlasi töökaaslaseks.


Räägi, kuidas sa energeetikani jõudsid?

Võtsin pärast gümnaasiumi lõpetamist aja maha ning läksin Austraaliasse. Kui tagasi tulin, siis teadsin, et tahan õppima minna, aga ei teadnud, mida. Sattusin ühe tuttava kaudu elektrialale tööle ning sellest juhusest sai alguse täiesti uus teekond.

Juuni alguses kaitsen TalTechis oma magistritööd teemal „Energiasalvestil põhinevate paindlikkusteenuste tasuvus Pakri teadus- ja tööstuspargi suletud jaotusvõrgus“.

Milline on võrguteenuse juhtija argipäev?

Kas räägime heast või halvast päevast (naerab – toim.)?

Alustame siis heast tööpäevast?

Võrguteenuse juhtijad on jagunenud erinevate tööpiirkondade vahel. Minu tiimi ülesandeks on jälgida ning koordineerida Viljandimaa, Valga, Lääne-Võrumaa, Põlva ja Võru idaosa tööd. Meie vahetused on 12-tunnised ning kestavad kl 7–19 või kl 19–7.

Plaaniliste tööde puhul juhime elektrivõrgu lülitamisi ning teeme neid telejuhtimise teel ka ise. Kui töö ning tagasilülitamine on lõpetatud, tõmbame plaanilise töö kaardile joone alla ning teeme täiendavaid toiminguid. Edastame näiteks skeemiparandusi, kinnitame katkestuste analüüsi ja andmeid.

Kui plaanilisi töid ega rikkeid pole, siis kasutame seda aega plaaniliste tööde kavade ja sisuga tutvumiseks ning ettevalmistamiseks. Samuti hoiame ekraanide abil võrgul silma peal ja oleme kohe valmis reageerima.

Millised päevad rohkem elektrit õhku toovad?

Kui eelmise vahetuse ajal juhtus mingi rike, siis enne vahetuse ülevõtmist vahetame omavahel infot selle kohta, mis toimus, millised on plaanitavad tööd ning kes kohapeale tuleb saata.

Omajagu keeruliseks ja kiireks lähebki siis, kui on plaanilised tööd, mida tuleb juhtida, ning võrgus tekivad samal ajal ka rikked. Siis tuleb vastu võtta kiireid otsuseid ja vastavalt tegutseda.

Kolleegid kirjeldasid tormist päeva, kus ühel hetkel hakkasid fiidrid ehk toiteliinid järjest välja minema. Neid lülitati korduvalt sisse, kuni tuli teade, et Päästeamet võtab piirkonnast juba puid maha. Seejärel tuli võtta vastu otsus, et fiidreid enam ei pingestata – eludega ei tohi riskida. Seega jah, ette võib tulla olukordi, kus nendid fakti, et seis on halb.

Aga kui sa nüüd enda pingelistele hetkedele mõtled?

Meenub kaks olukorda. Läbisin alles võrgujuhtija väljaõpet ning meid pandi pärast tormi riketest teavitatud kliente üle helistama. Ühest küljest on arusaadav, et inimene on tujust ära, kui tal kaks päeva elektrit pole olnud. Teisalt oli verbaalne pahameel, mis mõnelt kliendilt tuli, väga ebameeldiv. Õnneks on tänulikke inimesi üldkokkuvõttes rohkem.

Kui suurt vastutust sa oma ametikohal tunned?

Vastutus on hästi suur. Minu tegevuse või tegevusetuse tagajärjed võivad olla ulatuslikud. Lisaks elektrikatkestustele pean silmas ka majanduslikku kahju ning ohtu inimtervisele.

On ka asjaolusid, mida mina otseselt mõjutada ei saa. Näiteks võrgu seisukord. On hea teada, et aastakümneid tagasi ehitatud võrku tasapisi uuendatakse. Tempo võiks küll kiirem olla, kuid see oleks korraga väga, väga suur väljaminek.

Kuidas sa oma töö olulisuse siis sõnastaksid?

Kõige olulisem ja lihtsamini mõistetav on, et kui kellegi kodust elekter ära läheb, siis on võrguteenuse juhtija see lüli, kes vajalike toimingutega elektrivarustuse taastab: mõnikord piisab „nupuvajutusest“, teinekord peab partnerettevõtteid kaasama.

Praegu on käimas karjääriprogramm, mis kutsub võrguteenuse juhtija ametikohale kandideerima ja pakub ühtlasi ka tasustatud väljaõpet. Millega selle ameti maha müüksid?

Esiteks ei pea ja ei saa tööd koju kaasa võtta. Kui vahetus lõpeb ja mingi tegevus pooleli jääb, siis tegeleb sellega juba järgmine inimene.

Teiseks on meil mõistlik ja vastutulelik kollektiiv. Kui mul on olnud tarvis vahetust vahetada või õpingute jaoks töögraafikut sättida, pole seni ühtki probleemi tekkinud.

Kolmandaks ja huumoriga pooleks. Kui juhtimiskeskuse kõik ametikohad täidetud olid, oli meil üsna meeldiv töögraafik: 2–3 päevast vahetust, üks öövahetus ning seejärel 4–5 puhkepäeva. Vaba aega jäi toredasti kätte. Praegune graafik on aga palju tihedam. Ootame väga uusi kolleege, et vanasse heasse rütmi tagasi saada.

Nii et kui sina, su sõber, tuttav on energeetiku haridusega või seda omandamas, siis Enefit Connecti juhtimiskeskusel on tasustatud väljaõpet ning kindlat ametikohta pakkuda.

Võrguteenuse juhtija karjääriprogrammi kohta saab lähemalt lugeda www.energia.ee/juhtimiskeskus

Vaata ka videost, kuidas juhtimiskeskuse töö käib: